مبانی فلسفی ارزشیابی از دیدگاه مدیریت اسلامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
از مسائلی که در مدیریت جنبه بنیادی دارد، ارزشیابی است. مدیر به عنوان کسی که امکانات گوناگونی را با اختیارات لازم به او سپرده اند تا بر طبق برنامه مشخص و اهداف معین، سازمان را به سوی مقصد پیش برد و راه پر پیچ و خم مسئولیت را تا قله هدف بپیماید، باید ارزشیابی کندده ای آگاه و حسابگری توانا باشد تا سرمایه گذاری های گوناگون و نتایج به دست آمده، مطلوبیت لازم را داشته باشد. اهمیتی را که آیین اسلام برای ارزشیابی قایل است، در میان کمتر برنامه ای از برنامه های گوناگون بشری به چشم می خورد و تعلیمات آگاهی بخش اسلام، خود مبین این موضوع می باشد که چگونه مسلمانان و معتقدان این برنامه خدایی به کار سازنده و مؤثر ارزشیابی، ترغیب و تشویق شده اند. این مقاله که نتیجه یک تحقیق چندین ماهه در منابع مختلف اسلامی است به جنبه های فلسفی ارزشیابی از دیدگاه مدیریت اسلامی می پردازد. در این مقاله ابتدا به تعابیر مختلف قرآن از "امتحان" پرداخته می شود. سپس با نگاه عمیق تری به مقوله ارزشیابی پرداخته شده و ضمن مراجعه به آیات، احادیث و روایات مختلف، به بیان فلسفه برگزاری امتحانات الهی پرداخته می شود.
منابع مشابه
مبانی فلسفی و کلامی مدیریت اجتماعی از دیدگاه اسلام
در این مقاله مبانی فلسفی و کلامی مدیریت اجتماعی از دیدگاه اسلام بحث و بررسی میشود. از دیدگاه اسلام و عقل، انسان اجتماعی است و تنها در اجتماع میتواند به سعادت و کمالات نائل شود. در هر اجتماعی، از جمله اجتماع اسلامی نیاز به حکومت، یک ضرورت است و بدون آن، جامعه نظم و قوام پیدا نمیکند. هر حکومتی بر دو پایۀ اساسی استوار است: قانون و مدیران. از نظر مبانی عقلی و دینی، مدیر یک جامعۀ اسلامی باید از ...
متن کاملمبانی فلسفی توسعه از دیدگاه صدرالمتألهین
با توجه به رونق گفت وگوهای علمی حول الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مقاله ی حاضر بر آن است تا با توجه به دستگاه حکمت متعالیه و با تأکید بر اندیشه و آثار صدرالمتألهین شیرازی، مبانی این الگو را در چارچوب دستگاه فلسف هی صدرایی بررسی نماید. از این رو پرسش اصلی مقاله ی حاضر این است که الگوی حکمت متعالیه مستنبط از آثار صدرالمتألهین برای توسعه و پیشرفت چیست؟ این مقاله ضمن تبیین مبانی شش گانه، مطرح « توسعه...
متن کاملمبانی فلسفی اصلاح دینی از دیدگاه پلتیلیش
پلتیلیش بیتردید یکی از متکلمان تاثیرگذار قرن بیستم به شمار میرود. دغدغۀ اصلی وی آن بود که بین دین و فرهنگ معاصر آشتی برقرار کند. به باور وی دین باید با فرهنگ عصر همبستگی داشته باشد. این همبستگی از طریق پرسش و پاسخ صورت میپذیرد. فرهنگ معاصر، سؤالهای بنیادین عصری را به آستانۀ دین عرضه میدارد و دین در قالب نمادهای اصیل خود به سؤالات پاسخ میدهد. شرط اصلی پاسخگویی دین آن است که مقولههای مه...
متن کاملمبانی فلسفی توسعه از دیدگاه صدرالمتألهین
با توجه به رونق گفت وگوهای علمی حول الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مقاله ی حاضر بر آن است تا با توجه به دستگاه حکمت متعالیه و با تأکید بر اندیشه و آثار صدرالمتألهین شیرازی، مبانی این الگو را در چارچوب دستگاه فلسف هی صدرایی بررسی نماید. از این رو پرسش اصلی مقاله ی حاضر این است که الگوی حکمت متعالیه مستنبط از آثار صدرالمتألهین برای توسعه و پیشرفت چیست؟ این مقاله ضمن تبیین مبانی شش گانه، مطرح « توسعه...
متن کاملمبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی
علامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر میکند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی میداند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمیشود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل میکند. علامه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره شماره 4 (پیاپی 43)
صفحات 5- 16
تاریخ انتشار 2000-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023